3. Návrhová část
3.1 Metodika
Základní orientace rozvoje
Strategický plán rozvoje města vymezuje a určuje základní orientaci vývoje města do roku 2020. Zároveň je strategickým dokumentem, jehož prostřednictvím bude možné ve stanoveném časovém horizontu zabezpečovat samosprávou města koordinaci těch strategických aktivit, které významným způsobem ovlivňují (a budou ovlivňovat) život obyvatel města Klecan. Zástupci města deklarovali strategické vize rozvoje města. Také byly identifikovány základní problémové okruhy. V jejich rámci jsou uspořádány rozvojové aktivity, jejichž prostřednictvím bude strategie realizována. Problémové okruhy tak reflektují hlavní oblasti, které je třeba s pomocí strategického plánu pozitivně ovlivnit. Tento vliv je zaměřen obecně na:
1. eliminaci nežádoucích jevů, respektive trendů
2. posílení pozitivních, respektive žádaných sfér
Předpokládá se, že negativa významným způsobem komplikují život ve městě a představují do budoucna rozhodující omezení rozvoje, případně hrozby pro tento rozvoj. Naopak nastolení a další podpora progresivních oblastí umožní jejich rozvoj, u kterého se předpokládají multiplikační efekty zasahující do dalších oblastí. Jedním z úkolů strategického plánu je definovat a popsat výše zmíněné typy sfér v životě města a hledat nejprve na obecné rovině a poté již konkrétně náměty a řešení směřující k vyváženému a udržitelnému rozvoji města. Tím budou vymezeny preferované sféry rozvoje s tím, že oblasti, které jsou vůči rozvoji města definovány jako neutrální (tj. ani jako hrozba, ani jako možnost dalšího rozvoje), řeší strategický plán pouze okrajově, většinou ve spojení s dalšími, preferovanými oblastmi.
Konkrétně se v městě jedná o:
1. řešení existujících problematických situací (např. se jedná o špatný stav komunikací v Klecanech nebo o revitalizaci centra obce),
2. posílení stávajících nedostačujících kapacit, které působí v rámci města problémy (např. zvýšení kapacit školských a sociálních zařízení nebo o výstavbu společenského domu),
3. podporu pozitivních trendů, například v oblasti volnočasových aktivit a sportu
4. vytvoření nových příležitostí zvyšujících kvalitu života ve městě (zejména revitalizace veřejných prostor, výsadba a zřizování zeleně)
Jedním ze základních kritérií pro výběr zóny nebo tématu a konkrétních intervencí – projektů je jejich udržitelnost. V rámci strategie je sledován možný vliv realizace projektů na rozvoj města, kvalitu životních podmínek a sociální soudržnost. Cílem je rozvoj dosahující rovnováhy mezi těmito pilíři udržitelnosti.
Výběr konkrétních projektů či aktivit je následně proveden též na základě jejich efektivity a také reálnosti či realizovatelnosti.
Problémové okruhy
V rámci strategického plánu pro město byly v rámci setkání pracovní skupiny identifikovány na základě podkladů i vlastních zkušeností základní problémové okruhy.
Cíle
Nejvýznamnějším výstupem strategického plánu obecně jsou cíle a konkrétní aktivity s určením zúčastněných subjektů a předpokládaného termínu realizace. Cíle byly definovány zástupci městské samosprávy ve spolupráci se zpracovatelem strategie. V rámci logiky postupu je nezbytné, aby na vypracovaný strategický plán bezprostředně navazovala implementační fáze, aby byly stanoveny kroky vedoucí k postupné realizaci dílčích opatření podle přijatých priorit a časového určení a aby jednotlivé rozvojové aktivity byly v praxi realizovány.
Aktualizace
Strategický plán rozvoje města je pojímán jako časově i místně závislý dokument, který vychází především z reality dalšího vývoje města a jeho okolí. Jeho úspěšnost, reprezentovaná především mírou praktického naplnění navrhovaných opatření, se bude odvíjet od toho, zda zůstane vždy aktuálním dokumentem.
Aby jím zůstal, bude potřebné provádět jeho logickou a věcnou aktualizaci, a to zejména při:
• setrvalém vývoji města, kraje a ČR v průběhu tří až čtyř let
• dojde-li k závažným „skokovým“ změnám ve městě nebo jeho systémovém okolí, pak ad hoc
• bezprostředně po identifikaci změn a poznání vlivů, jaké mohou pro budoucnost města mít
V průběhu zpracování aktualizace by měla být v dosažitelné míře uplatňována snaha o naplnění principu partnerství formou oslovením obyvatel města (zjištění jejich názorů a postojů).
Zapojení veřejnosti
Aplikace strategického plánu bude procesem, který představuje určitou dohodu všech aktérů ve městě. Významně ovlivní život města, neboť umožní realizovat důležité investice či jiné projekty. Proto musí být partnerem jeho přípravy občané města. Je důležité vtáhnout je do hry již na začátku přípravy.
Princip kontinuity
Podle zjištěných informací město Klecany již podniklo určité kroky k přípravě dílčích záměrů a projektů. V rámci diskusí byly vyhodnoceny stávající podmínky a existující záměry, na které v možné míře bylo navázáno. Strategický plán je zpracován individuálně s ohledem na místní podmínky a zvyklosti v organizaci procesů a na situaci v přípravě podkladů a dokumentů.
3.2 SWOT analýza rozvoje města
Jedním z podkladů pro další rozhodování v rámci strategie byla SWOT analýza. Analýza SWOT je jednoduchou metodou umožňující utřídit klíčové poznatky a závěry z analytického profilu. Analýza SWOT definuje čtyři skupiny položek:
silné stránky (z angl. strengths = S),
slabé stránky (z angl. weaknesses = W),
příležitosti (z angl. opportunities = O),
hrozby (z angl. threats = T).
Klasifikaci těchto skupin ilustruje následující tabulka.
Klasifikace položek analýzy SWOT
Aspekty | Kladné aspekty rozvoje | Záporné aspekty rozvoje |
aspekty vycházející převážně ze současného stavu a zevnitř území, dobře ovlivnitelné městem | S | W |
aspekty vycházející převážně | O | T |
Celkový aspekt rozvoje města byl rozčleněn na jednotlivé okruhy z důvodu větší přehlednosti a také proto, aby vyplynuly souvislosti týkající se jednotlivých jevů, případně procesů a jejich provázanosti v rámci jednotlivých sfér.
Finální podoba analýzy SWOT je uvedena v následujícím přehledu.
Silné stránky
• výhodná poloha Klecan v blízkosti Prahy
• dobrá dopravní dostupnost
• dobře fungující veřejná doprava
• blízkost dálnice D8
• existence přívozu na Vltavě
• dobrá vybavenost technickou infrastrukturou
• přírůstky počtu obyvatel v posledních letech
• snižující se věkový průměr populace
• ve městě funguje škola, která slouží i pro okolní obce
• kulturní tradice Klecan
• sportovní tradice Klecan
• místní památky
Slabé stránky
• špatný stav místních komunikací
• na řadě míst chybějící chodníky
• řada nutných rekonstrukcí školy
• nutno rekonstruovat zdravotnické zařízení
• centrální prostor nemá podobu náměstí
• zanedbané parkové plochy a další plochy ve městě
• problémy s parkováním v některých částech města
Příležitosti
• Klecany jsou atraktivním místem pro bydlení v zázemí Prahy
• rozvoj sportovních a rekreačních aktivit v okolí přívozu
• revitalizace centra města
• revitalizace areálu bývalých kasáren
• rozvoj sportu a turistiky (cyklotrasy, pěší trasy)
• rekonstrukce fary jako komunitního centra
• výstavba společenského a kulturního centra
Hrozby
• nedostatečná kapacita MŠ, případná nedostatečná kapacita zařízení s péčí o seniory
• záplavy na Klecanském potoce, záplavy na Vltavě
• masivní bytová výstavba na okraji města
• z hlediska rozvoje a funkcí města nevhodné způsoby revitalizace bývalých kasáren
• nárůst kapacity komerčních funkcí v okolí dálnice D8
• nárůst automobilové dopravy, nárůst potřeb parkovacích stání
3.3 Základní vize rozvoje města do roku 2020
Vize rozvoje města
Strategická vize rozvoje města do roku 2020 je základní strategickou orientací aktivit města deklarující:
• kam chce město realizací rozvojové strategie do roku 2020 dospět
• jaký globální cíl si pro svůj rozvoj stanovuje
• co jsou klíčové priority jeho dlouhodobě udržitelného rozvoje (problémové okruhy, tj. kritické oblasti strategie, na které musí být soustředěna hlavní pozornost)
Základní vize je politickým konsenzem (všeobecnou dohodou) a souhrnným strategickým pohledem na další rozvoj města, určujícím základní rámec a cíle jeho rozvoje do roku 2020.
Vedení města, respektive pracovní skupina definovali v rámci expertní diskuse a na základě podkladů, tj. zejména ankety obyvatel, základní vizi rozvoje města do roku 2020 takto:
Rezidenční bydlení s kulturním, sportovním a turistickým potenciálem
Vize v sobě zahrnuje, respektive předpokládá následující fakta nebo procesy:
1. Město nabízející kvalitu života ve sféře bydlení v zázemí Prahy s dostatečným zastoupením zařízení sociálních služeb, kultury, školství, sportu a dopravy. Bydlení v kvalitním životním prostředí.
2. Město by mělo podporovat ty podnikatelské aktivity, které nepřispívají ke zvýšení zátěží pro životní prostředí (doprava, emise, hluk), ale které doplňují síť služeb v městě, respektive nabízejí pracovní příležitosti pro místní. Nemělo by docházet k umísťování dalších kapacitních výrobních i skladovacích objektů, které představují významnou překážku z hlediska pohledového, z hlediska průchodnosti krajiny a i v oblasti dopravy vyvolávají další zátěže. Toto je problematika týkající se okolí dálnice D8, případně dalších navazujících komunikací (zejména II/608).
3. Je žádoucí rozvíjet školství, podpořit rozšíření místní základní i mateřské školy a navazující mimoškolní aktivity. Pro tyto účely bude potřeba vybudovat nové kapacity, respektive rozšířit stávající. Rozšíření je vynuceno zvýšením počtu žáků ve škole; zejména v souvislosti s novou bytovou výstavbou.
4. Ve sféře bydlení se předpokládá další rozvoj tak, jak jej určuje územní plán. Vzhledem k udržení stávajícího, poměrně vysokého standardu bydlení by neměly být ve městě umísťovány další vícepodlažní bytové objekty, nová zástavba by neměla působit s ohledem na stávající zastavěnost rušivě. V rámci nově připravované (i realizované), výstavby by měl být poskytnut prostor pro zeleň a odpočinkové plochy (např. hřiště).
5. V oblasti sociálních a zdravotních služeb by mělo dojít ke zlepšení standardu poskytovaných služeb, zejména vybudováním nových kapacit, aktuální je potřeba výstavby nového domu s pečovatelskou službou, který by mohl sloužit obyvatelům Klecan i okolních obcí.
6. Důležitá je pro město oblast dopravy, kde by primárně mělo dojít k rekonstrukci řady komunikací, které by byly spojeny i s ozeleněním, případně zřízením chodníků. Svůj význam má i cyklistická doprava, především v návaznosti na okolní sídla a na blízkou Prahu.
7. Sféra životního prostředí předpokládá zkulturnění řady veřejných prostranství ve městě, zejména se jedná o centrální prostor. Tam by měl být vystavěn nový společenský dům, který by vyhovoval potřebám obyvatel Klecan. Také bude zvýšená pozornost věnována revitalizaci stávajících parkových ploch (například prostor pod kostelem) a případnému zřizování nových zelených ploch. Do sféry životního prostředí patří i úpravy na místních vodotečích, které jsou v přípravě nebo v některých případech již v realizaci.
8. V oblasti sportu by mělo dojít ke zlepšení stávajícího standardu hřišť v obci, v rámci podpory turistických aktivit je ve výhledu i revitalizace okolí přívozu v Klecánkách, s ním spojené infrastruktury a sportovních zařízení (např. pro in-line bruslení).
Globální cíl rozvoje města
Globální cíl by měl naplňovat vizi města a určovat, jakým směrem se bude město rozvíjet, které oblasti budou prioritní. Pokud byla o několik řádek výše definována vize Klecan jako místa rezidenčního bydlení s kulturním, sportovním a turistickým potenciálem, je potřeba od této vize odvodit cíl, ke kterému by měl strategický plán směřovat.
Globálním cílem na rovině, kterou lze strategickým plánem ovlivnit, by tedy mělo být poskytování kvalitních služeb v úrovni, která je odpovídající významu a velikosti Klecan a současně zajištění standardu bydlení a osobní realizace odpovídající těmto možnostem. Pro naplnění strategické vize svého rozvoje do roku 2020 má město v záměru:
• vytvořit především z hlediska služeb vybavené město v zázemí Prahy,
• které bude z pohledu většiny funkcí soběstačné,
• které bude poskytovat svým obyvatelům kvalitní a příjemné prostředí k životu,
• a to především díky rozvoji všech složek určujících kvalitu života,
• tj. v oblasti bydlení, sociálního vybavení, vzdělávání, infrastruktury a životního prostředí.
Pilíře rozvoje
Rozvoj města tak, jak je definován ve strategickém plánu, se opírá o pět základních pilířů rozvoje. Tyto pilíře v zásadě korespondují se základními problémovými okruhy, tj. oblastmi (sférami), které je třeba ve strategickém plánu především řešit.
1. podpora rezidenčního charakteru města, tj. především nepřipuštění kapacitní bytové ani komerční výstavby, zachování, případně i zvýšení podílu bydlení zejména na úkor výrobních aktivit
2. rozvoj sociální oblasti, školství, zdravotnictví, kultury i sportu v souladu s potřebami města, respektive jeho spádového území, kde se otevírá možnost spolupráce s okolními obcemi
3. kvalitní prostředí v centru města spojené s možností kulturního, volnočasového a společenského vyžití v rámci nově navrhovaného společenského domu
4. funkční dopravní a technickou infrastrukturu, která odpovídá potřebám Klecan, jejich stávajících i nových obyvatel a která nepředstavuje pro občany zátěž
5. nabídka možnosti krátkodobé rekreace pro občany i návštěvníky, podpora nových turistických aktivit
3.4 Strategický plán rozvoje města
Globální cíl, dílčí cíle
Globální cíl definuje základní směřování rozvoje města. Od něj odvozené dílčí cíle by s ním měly být v souladu, respektive podporovat jeho naplnění a naplňovat jeho realizaci. V rámci strategie rozvoje města Klecany byly během setkávání pracovní skupiny stanoveny následující cíle korespondující s problémovými okruhy a směřující do oblastí, kterým je třeba se prioritně věnovat.
Dílčí cíle
1. Podpora rezidenčního bydlení
2. Rozvoj sociální oblasti (podpora školství, zdravotnictví, kultury a sportu)
3. Zlepšení stavu životního prostředí, revitalizace vzhledu obce
4. Opravy komunikací, odpadové hospodářství
5. Rekreační rozvoj regionu, turistika
Provázání hlavních problémů města a významných rozvojových předpokladů s dlouhodobými cíli
V této části studie jsou využity výstupy SWOT analýzy. V jejím rámci byly definovány hlavní problémy (slabé stránky, hrozby) a významné rozvojové předpoklady (příležitosti). Jedná se o formu C/I matice přizpůsobenou aktuálním podmínkám a specifikům města Klecan.
Problémy | Naplňují cíle |
Špatný stav místních komunikací | Opravy komunikací, odpadové hospodářství |
Na řadě míst chybějící chodníky | Opravy komunikací, odpadové hospodářství |
Řada nutných rekonstrukcí školy | Rozvoj sociální oblasti (podpora školství, zdravotnictví, kultury a sportu) |
Nutno rekonstruovat zdravotnické zařízení | Rozvoj sociální oblasti (podpora školství, zdravotnictví, kultury a sportu) |
Centrální prostor nemá podobu náměstí | Zlepšení stavu životního prostředí, revitalizace vzhledu obce |
Zanedbané parkové plochy a další plochy ve městě | Zlepšení stavu životního prostředí, revitalizace vzhledu obce |
Problémy s parkováním v některých částech města | Opravy komunikací, odpadové hospodářství |
Nedostatečná kapacita MŠ, případná nedostatečná kapacita zařízení s péčí o seniory | Rozvoj sociální oblasti (podpora školství, zdravotnictví, kultury a sportu) |
Záplavy na Klecanském potoce, záplavy na Vltavě | Zlepšení stavu životního prostředí, revitalizace vzhledu obce |
Masivní bytová výstavba na okraji města | Podpora rezidenčního bydlení |
Z hlediska rozvoje a funkcí města nevhodné způsoby revitalizace bývalých kasáren | Podpora rezidenčního bydlení |
Nárůst kapacity komerčních funkcí v okolí dálnice D8 | Podpora rezidenčního bydlení |
Nárůst automobilové dopravy, nárůst potřeb parkovacích stání | Opravy komunikací, odpadové hospodářství |
Příležitosti | Naplňují cíle |
Klecany jsou atraktivním místem pro bydlení v zázemí Prahy | Podpora rezidenčního bydlení |
Rozvoj sportovních a rekreačních aktivit v okolí přívozu | Rozvoj sociální oblasti (podpora školství, zdravotnictví, kultury a sportu) |
Revitalizace centra města | Zlepšení stavu životního prostředí, revitalizace vzhledu obce |
Revitalizace areálu bývalých kasáren | Zlepšení stavu životního prostředí, revitalizace vzhledu obce |
Rozvoj sportu a turistiky (cyklotrasy, pěší trasy) | Rozvoj sociální oblasti (podpora školství, zdravotnictví, kultury a sportu) i rekreační rozvoj regionu, turistika |
Rekonstrukce fary jako komunitního centra | Rozvoj sociální oblasti (podpora školství, zdravotnictví, kultury a sportu) |
Výstavba společenského a kulturního centra | Rozvoj sociální oblasti (podpora školství, zdravotnictví, kultury a sportu) |
Priority
Dílčí cíle, jak jsou uvedeny výše, je možné zároveň v prostředí a podmínkách města velikosti Klecan chápat jako priority rozvoje města.
V rámci priorit byly vybrány konkrétní projekty, které svým zaměřením přispějí k naplnění jednotlivých priorit a tím dosažení dílčích cílů.
3.5 Seznam projektů pro strategický plán
Na setkáních pracovní skupiny zástupců zpracovatele a Města Klecan byl sestaven seznam projektů, které byly navrženy k realizaci v strategickém plánu. Projekty byly zařazeny s ohledem na jejich význam, přínos pro město (zohledněny byly především výsledky ankety, která proběhla během sestavování strategie rozvoje) a s respektem na finanční a logickou posloupnost.
Projekty byly v základním členění rozděleny do tří časových horizontů:
• Krátkodobého (2008 – 2011)
• Střednědobého (2012 – 2015)
• Dlouhodobého (2016 – 2020)
V tabulce krátkodobého termínu jsou k projektům přiřazena čísla od 1 do 16. V následujících tabulkách si projekty, které pokračují i v dalších termínech, ponechávají čísla z tabulky krátkodobého termínu. Novým projektům v tabulkách střednědobého a dlouhodobého termínu jsou přiřazena čísla od 17 do 21 a jsou podle důležitosti zařazeny mezi předchozí projekty. Pro přehlednost jsou v tabulkách dílčích projektů zachována čísla 1 až 21.
Číslo projektu uvedené za lomítkem udává, ke kterému cíli se daný projekt vztahuje.
Krátkodobý termín (2008 – 2011)
Číslo/cíl | Projekt | Náklady (mil. Kč) |
1/2 | Rekonstrukce školy a školky (pokračuje do střednědobého a dlouhodobého termínu) | 20,75 |
2/4 | Rekonstrukce a výstavba komunikací a chodníků (pokračuje do střednědobého a dlouhodobého termínu) | 9,0 |
3/2 | Sportoviště v obci – rekonstrukce a nová (pokračuje do střednědobého termínu) | 4,0 |
4/2 | Rekonstrukce zdravotnického zařízení (pokračuje do střednědobého a dlouhodobého termínu) | 10,0 |
5/1, 2 | Dětská hřiště v obci | 4,5 |
6/3 | Revitalizace náměstí (pokračuje do střednědobého a dlouhodobého termínu) | 5,3 |
7/3, 5 | Revitalizace okolí přívozu | 2,5 |
8/4 | Odpadové hospodářství, sběrný dvůr (pokračuje do střednědobého termínu) | 2,5 |
9/1 | Zřízení služebny městské policie (pokračuje do střednědobého termínu) | 5,0 |
10/4 | Rekonstrukce ulic – Do Klecánek, Čs. Armády (pokračuje do střednědobého termínu) | 6,0 |
11/3 | Pasportizace zeleně, ozelenění komunikací (pokračuje do střednědobého termínu) | 0,4 |
12/2 | Dům s pečovatelskou službou | 6,0 |
13/4 | Infrastruktura v Klecánkách (pokračuje do střednědobého termínu) | 6,0 |
14/3 | Revitalizace parků, parkové plochy, využití plochy požární nádrže (pokračuje do střednědobého termínu) | 4,0 |
15/3 | Revitalizace potoka nad ČOV | 2,0 |
16/2 | Rekonstrukce klecanské fary a přestavba na komunitní centrum (pokračuje do střednědobého termínu) | 20,0 |
celkem | 107,95 |
Střednědobý termín (2012 – 2015)
Číslo/cíl | Projekt | Náklady (mil. Kč) |
1/2 | Rekonstrukce školy a školky (pokračování, pokračuje dále do dlouhodobého termínu) | 60,0 |
2/4 | Rekonstrukce a výstavba komunikací a chodníků (pokračování, pokračuje dále do dlouhodobého termínu) | 9,0 |
17/1, 2 | Společenský dům | 20,0 |
3/2 | Sportoviště v obci – rekonstrukce a nová (pokračování) | 4,0 |
4/2 | Rekonstrukce zdravotnického zařízení (pokračování, pokračuje dále do dlouhodobého termínu) | 7,0 |
6/3 | Revitalizace náměstí (pokračování, pokračuje dále do dlouhodobého termínu) | 5,0 |
8/4 | Odpadové hospodářství, sběrný dvůr (pokračování) | 4,5 |
9/1 | Zřízení služebny městské policie (pokračování) | 5,0 |
10/4 | Rekonstrukce ulic – Do Klecánek, Čs. Armády (pokračování) | 4,0 |
11/3 | Pasportizace zeleně, ozelenění komunikací (pokračování) | 0,4 |
13/4 | Infrastruktura v Klecánkách (pokračování) | 0,5 |
14/3 | Revitalizace parků, parkové plochy, využití plochy požární nádrže (pokračování) | 3,0 |
16/2 | Rekonstrukce klecanské fary a přestavba na komunitní centrum (pokračování) | 5,0 |
18/2, 5 | Cyklotrasy, cyklostezka, In-line, pěší | 2,07 |
19/3 | Obnovitelné zdroje energie (pokračuje do dlouhodobého termínu) | 35,0 |
20/3 | Revitalizace prostoru kasáren (pokračuje do dlouhodobého termínu) | 50,0 |
celkem | 214,47 |
Dlouhodobý termín (po roce 2016)
Číslo/cíl | Projekt | Náklady (mil. Kč) |
1/2 | Rekonstrukce školy a školky (pokračování) | 40,0 |
2/4 | Rekonstrukce a výstavba komunikací a chodníků (pokračování) | 15,0 |
17/1, 2 | Společenský dům (pokračování) | 5,0 |
4/2 | Rekonstrukce zdravotnického zařízení (pokračování) | 3,0 |
6/3 | Revitalizace náměstí (pokračování) | 10,0 |
19/3 | Obnovitelné zdroje energie (pokračování) | 15,0 |
20/3 | Revitalizace prostoru kasáren (pokračování) | 35,0 |
21/3 | Revitalizace potoka, retenční nádrže | 5,0 |
celkem | 128,0 |
Název projektu: | 1) Rekonstrukce školy a školky | ||||||||
Nositel projektu (garant) | Město Klecany | ||||||||
Předpokládaná realizace v letech2 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
x | x | x | x | x | x | x | x | x | |
Odhad nákladů (Kč) v jednotlivých letech | 750 tis. | 5,5 mil. | 12,5 mil. | 2,0 mil. | 30,0 mil. | 15,0 mil. | 10,0 mil. | 5,0 mil. | 40,0 mil. |
Náklady (Kč) celkem | 120,75 milionů | ||||||||
Zdroje financování | Granty ROP, MŽP, rozpočet města | ||||||||
Popis projektu | 1. Rekonstrukce odborné učebny chemie a fyziky – probíhá, bude financováno z rozpočtu města 2. Rekonstrukce sociálního zařízení v pavilonu, kde je učebna chemie a fyziky – probíhá, bude 3. Výstavba víceúčelového školního hřiště – žádost o finance z ROP 4. Vybudování informačních center pro žáky i veřejnost, rozvedení internetu po všech 5. Rekonstrukce sociálního zařízení u tělocvičny 6. Kompletní rekonstrukce pavilonů – zateplení, výměna oken a oprava rozvodů tepla,, je nutná 7. Obnova pozemku školy – rekultivace zeleně, oprava plotu, chodníků, jejich zastřešení 8. Dětské hřiště s pískovištěm a prolézačkami v areálu MŠ 9. Úprava pavilonu s Domovem pro seniory pro potřeby MŠ – bude potřeba zvýšit kapacitu MŠ 10. Postupná obnova vybavení – nábytek, pomůcky 11.Nástavby na zbývajících pavilonech – učebny, aula, byty | ||||||||
Cílová skupina | Děti ZŠ a MŠ (3-15 let), veřejnost | ||||||||
Možnosti dotací | ROP NUTS 2 SČ, Prioritní osa 3 – Integrovaný rozvoj území, 5.3 Oblast podpory 3.3 – Rozvoj Na zateplení, výměnu oken a opravu rozvodů tepla je možné žádat dotaci od MŽP (Zlepšení tepelné |